بیانیه برای روز کریسمس


از جناب متروپولیتن ايوب از پیسیدیه،

هيپرتيموس و اكسارک سيده و آنتاليا

 به كاهنان و شماسان بزرگوار و مؤمنان وارسته متروپوليس مقدس پیسیدیه.

 

 پدران، برادران و خواهران عزیز در مسیح،

 یک بار دیگر، خدای رحمان، ما را لایق ساخته است که ولادت را بر اساس جسم خداوند و نجات دهنده ما عیسی مسیح به شیوه ای روحانی جشن بگیریم. یک بار دیگر به "رازى عجیب و شگفت انگیز" بيانديشيم. یک بار دیگر بیت لحم را در مقابل چشمان خود داریم و می بینیم: "غار آسمان ​​است، باکره تخت کروبی است، آخور مکانی است که مسیح، خدایی که هیچ چیز نمی تواند او را در خود نگه دارد، در آن گذاشته شده است" (قصیده 9 از كانن جشن). همانطور که توسط رسول مقدس پولس که زمانی در جاده‌های کلانشهر(متروپوليس) مقدس ما سفر می‌کرد بیان شد، این دقیقاً «رازی است که برای اعصار و نسل‌ها پنهان بوده است، اما اکنون بر قوم خداوند آشکار شده است» (کولسيان 1: 26).

لوقا، رسول و انجیل نگار مقدس در داستان ولادت خود تأکید می کند که در سرشماری که در ایام آگوستوس قيصر انجام شد، یوسف از شهر ناصره در جلیل به یهودیه، به بیت لحم شهر داود رفت، زیرا او از خاندان و سلسله داود بود، تا نام او را با مریم  كه نامزد وى بود ثبت کند، و وقتى که ايشان در آنجا بودند، زمان تولد نوزاد فرا رسید و مريم او را در آخور به دنیا آورد «زیرا در مهمانسرا جايى برایشان نبود» (لوقا 2:7). متی، رسول و انجیل نگار مقدس نقل می کند که فرشته خداوند در خواب بر یوسف ظاهر شد و به او گفت که برخیز و طفل و مادرش را برداشته و به مصر فرار کند زیرا هیرودیس پادشاه در جستجوی طفل بود تا او را بکشد (متى 2 :13).

بنابراین، طبق کتاب مقدس، داستان رمز و راز نجات بشر با تراژدی انسانی در هم آمیخته است.  مسیح از آسمان ​​می آید و به جای ملاقات با او، جایی برای استقبال از او نیست، جز غار! مسیح روی زمین است و عده ای به جای تعالی و تجليل او به دنبال کشتن او هستند! و تاریخ مدام تکرار می شود، زیرا بشریت به جای استقبال از منجی روح ما در قلبمان و عملی ساختن پیام محبت، صلح و همبستگی او، هرگز از توسعه خصومت، درگیری و کشتن یکدیگر دست بر نمی دارد.

افسوس که داستان شگفت انگیز کریسمس امسال با وضعیت بسیاری از برادران، اقوام و عزیزان ما که خانه ای برای جشن گرفتن این راز عجیب و شگفت انگیز ندارند یا كسانى كه خود را در خارج از سرزمین مادری خود می بینند، و گاهی اوقات هیچ جايى در مهمانسرا نمی يابند، تشابه زیادی پيدا می كند. بياييد  آنها را فراموش نکنیم، بلکه محبت برادرانه و همبستگی خود را به آنها نشان دهیم و به پیروی از مجوسيان پارسی، فضیلت های مسیحی خود را از محبت، صبر و مهربانی به آنها تقدیم کنیم (ر.ک. اول قرنتیان 13:  4).  فقط از این طریق است که مسیح تازه متولد شده در قلب ما ساکن می شود و پادشاهی خود را در میان ما برقرار می سازد.

برادران و خواهران عزیز در مسیح،

 عذاب‌ها و آزمایش‌ها در این جهان بسیار بوده و هستند، اما ما از خدا پناهی تزلزل ناپذیر در کلیسای مقدسش دریافت کرده‌ایم، که در رازهاى آسمانی و جاودانه اش در کلیساهای مقدس خدا برگزار می شود، و نان حيات و چشمه قدوسیت را برای زندگی جاودان و آمرزش گناهان به ما می بخشد. باشد که این پناهگاه واقعی ما، حفاظت واقعی ما، تسلی و شادی واقعی ما باشد. بياييد برای همه اینها خدا را شکر کنیم و از آنچه به وفور از او دریافت کرده ایم غافل نشویم!

با آرزوی جشن زیبای میلاد برای شما، دعا می کنم که آمدن پسر خدا به این جهان برای هر یک از ما تکیه گاه، منبع شادی و امید در آزمايشاتى باشد که می گذرانیم. و برايتان بهترین آرزوها را در سال نو دارم که مورد رضايت خداوند قرار گیرد. باشد که او ما را لایق شنیدن این آهنگ فرشته‌ای گرداند: «خدا را در اعلی‌عليين جلال و بر زمين سلامتی، و در میان مردم رضامندى باد!»  (لوقا 2 :14).

 خداى تجسم يافته همه شما را برکت دهد!

آنتالیا، کریسمس 2022

+ ايوب از پیسیدیه