پیام عید پاک

 از جانب عالیجناب ایوب متروپولیتنِ پیسیدیه،

 هایپرتیموس و اِکسارکِ  سیده و آنتالیا

 به کاهنان و شماسان مکرم و مؤمنان وارستهٔ متروپولیسِ مقدس پیسیدیه.


پدران، برادران و خواهران محبوب در مسیح،

 ما به رحمت خدا به روز روشن رستاخیز مسیح رسیدیم. ما تازه یک بار دیگر روزهای مقدس هفته مقدس و بزرگ را مرور کردیم. ما دوباره مصائب رستگاری بخش خداوند خدا و نجات دهنده خود عیسی مسیح را زندگی کردیم. ما شایسته شمرده شدیم که شاهد صلیب، مقبره و رستاخیز مسیح باشیم. و این بزرگداشت ها صرفاً یادبود وقایع گذشته نبودند، بلکه واقعاً بازنماییِ رمز و راز نجات ما، بنیاد ایمان ما هستند. زیرا همانطور که قدیس پولس، رسول امتها، به درستی تأیید کرد: "اگر مسیح برنخاسته است، موعظه ما بیهوده است و ایمان شما نیز بیهوده است" (اول قرنتیان 15 :14).

 در واقع، اگر پسر خدا پسر انسان شد، برای این بود که خود را برای همیشه با بشریت متحد کند تا داماد کلیسا شود. همانطور که قدیس پولس می نویسد: «مسیح کلیسا را ​​محبت نمود و خویشتن را برای آن داد. تا با تعمید آب به وسیله کلام آن را تقدیس و پاک کند، و آن را کلیسایی باجلال به نزد خود حاضر سازد؛ بدون لکه یا چین و چروک، یا هر چیز دیگری مثل آن،  بلکه تا مقدس و بی عیب باشد.» (افسسیان 5 :25-27).

دیروز ما بر روی صلیب سرود "داماد کلیسا با میخ ها میخکوب شد" را خواندیم و امروز با شادی اعلام می کنیم که "مسیح مانند یک داماد از قبر می آید". این در واقع معنای ازدواج عرفانی و ابدی دامادْ مسیح و عروسْ کلیسا است که هر یک از ما با تعمید عضوی از آن شده ایم و از طریق آن شخصاً در مرگ و رستاخیز مسیح شرکت می کنیم. و بدین ترتیب پیشگویی اشعیای نبی محقق می شود: «به گونه ای که داماد از عروس خویش شاد می شود، همچنان خدایت نیز از تو مسرور خواهد بود» (اشعیا 62 :5). و در واقع، هر یک از ما که تعمید یافته‌ایم می‌توانیم ادعا کنیم: «ای مسیح، دیروز با تو دفن شدم، امروز همانطور که تو بر می خیزی با تو برمی‌خیزم. دیروز با تو مصلوب شدم؛ ای منجی، مرا با خود در ملکوتت جلال بده.»

این معنای عمیق و ابدی راز مسیح است که با مرگ او و رستاخیز او تحقق یافته است. به همین دلیل، صلیب و رستاخیز جدایی ناپذیرند؛ جلجتا و مقبره خالی جدایی ناپذیرند. اینها دو وجه این «راز هستند که از اعصار و نسلها پنهان شده بود، اما اکنون آشکار گردیده است» (کولسیان 1 :26)، از این راز بزرگِ خداپرستی که "خدا در جسم ظاهر شد، در روح تصدیق کرده شد، و به فرشتگان مشهود گردید، و به امتها موعظه شد، جهانیان به او ایمان آورده، و به جلال بالا برده شد" (اول تیموس 3: 16). 

 

برادران و خواهران محبوب در مسیح،

"امروز تمام خلقت شاد و مسرورند، زیرا مسیح برخاسته و جهنم ویران شده است."  "امروز استاد، جهنم را ویران کرد و زندانیانی را که از اعصار گذشته در اسارتِ سخت نگه داشته شده بودند، برخیزانید." البته ما هنوز شاهد مرگ، شر، بیماری های فراگیر، قتل عام ها و بلایای طبیعی هستیم، اما اینها دیگر قدرت نهایی بر بشریت و خلقت را ندارند، زیرا مسیح داماد بر شر و مرگ غلبه کرده است. «آن که رنج کشید و مدفون گشت، از اتاق عروس بیرون جست».

با تبریک عید باشکوه پاسکا، به آن قدوسِ برخاسته دعا می کنم که هر روز زندگی تان را سرشار از شادی رستاخیز کند. باشد که این امید شما در مواقع ناامیدی و در زمان آزمایش باشد. که این نورِ شما در تاریکی این زندگی زودگذر باشد. باشد که این مقدمهٔ روز پایان ناپذیر زندگی ابدی در ملکوت خدا باشد.

 

مسیح برخاسته است!

آنتالیا، عید پاک 2023

+ ایوب از پیسیدیه